بزرگترین مرجع گردشگری تورهای طبیعت گردی

تورهای جور واجور را با تورجور جور کنید.

تورهای جور واجور را با تورجور جور کنید.

تورجور سامانه جستجو و مقایسه برنامه های بازدید از میراث فرهنگی ، طبیعتگردی، شهرگردی، گردشگری ورزشی(دوچرخه سواری،کوه نوردی….) ، ماجراجویی (دره نوردی، غار نوردی، آفرود…) و دوره های آموزشی مربوط به آنها می باشد ، برگزار کننده ها میتوانند همه برنامه های خود را در تورجور ثبت کرده و علاقه مندان با جستجو و مقایسه ، تور مورد علاقه ی خود را جور کنند.
برای دیدن اطلاعات بیشتر به سایت تورجور مراجعه کنید.

کوه دماوند و مشکلات صعود به آن

چهارشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۸ ب.ظ

کوه دماوند

کوه دماوند با ارتفاع ۵۶۰۹ متر ۲۰ سانتی متر بر اساس آخرین گزارش های ثقل سنجی مرتفع ترین کوه ایران بوده و به دلیل آنکه پدیده ای نادر از حیث ویژگی ها ارتفاع و غیر است، در سی تیر ۱۳۸۷ به عنواناولین اثر طبیعی ملی ایران در زمره این آثار ثبت گردید. اهمیت کوه دماوند آن است که نه تنها در زمره آثار منحصر به فرد طبیعی ملی ایران است بلکه این کوه اساطیری در فرهنگ و ادبیات ایران مظهر پایداری و استقامت و استواری بوده و در اساطیر ایران محل در بند کشیدن ضحاک میباشد.با تورجور همراه باشید تا سفری به کوه دماوند داشته باشیم و مشکلات صعود به قله ی دماوند را بررسی کنیم.

دماوند کجاست؟

دماوند کجاست؟
دماوند کجاست؟

این کوه با عظمت که در بخش لاریجان استان مازندران واقع شده است، علاوه بر موارد گفته شده در اهمیت و اشتهار آن قبله آمال کوهنوردان ایرانی و حتی خارجی می باشد به طوری که هر ساله تعداد زیادی از علاقمندان کوهنوردی و کوهپیمایی به ویژه در فصل تابستان به جهت مساعد بودن شرایط اقلیمی سودای صعود به قله دماوند، بلندترین نقطه ایران را دارند. این توجه تا جایی پیش رفته که هر سال تعداد زیادی از کوهنوردان خارجی از نقاط مختلف جهان برای صعود به این قله به کشورمان سفر کرده و علاوه بر صعود به نوک قله دماوند افسانه ای از مواهب طبیعی و فرهنگی کشور ما نیز بهره مند می شوند.

اما علیرغم آنچه در محبوبیت و دلفریبی بام ایران گفته شد آنچه هر بازدید کننده ای را در سفر به دماوند می آزارد نکاتی است که در این مقاله به آن اشاره خواهد شد و البته باید به صراحت اعتراف کرد که حل مشکلات مطرح شده تنها به عهده یک سازمان یا نهاد و یا ارگان خاص مثل فدراسیون‌کوهنوردی یا بخشداری و شهرداری دماوند و سازمانهای ذی ربط دولتی نبوده بلکه وظیفه تک تک کسانی است که از این موهبت خدادادی استفاده می کنند.

به نظر می رسد فارغ از مقایسه زیرساخت ها و امکانات موجود در سایر سایتهای صعود جهان که قطعاً بسته به استقبال کوهنوردان و آن هم به طور مستقیم به شناخته شده بودند و سایر پارامترهای آن سایت مربوط می شود. برنامه ریزی و قدرت اجرایی سازمان های مسئول دولتی در کنار سرمایه گذاری بخش خصوصی و البته با تعهد فردی و اجتماعی استفاده کنندگان می تواند نمونه ای عالی در جهت ارائه خدمات مناسب به بهره برداران و مشخصات کوهنوردان فراهم آورد و در عین حال موجبات حفظ محیط زیست کوهستان را به همراه داشته باشد.

عکس کوه دماوند با کیفیت بالا

اما در مورد دماوند طبیعت زیبا و اقلیم مناسب منطقه به ویژه در فصل تابستان سبب شده است تا در سال های اخیر حتی دست اندازی هایی به منابع طبیعی و اراضی ملی شده و کوهپایه های دماوند با ساخت و سازهای بی ضابطه مورد هجوم واقع شود. افزایش جمعیت در مناطق حاشیه ای و به دنبال آن افزایش تعداد خودروها بهره برداران از معادن و غیره خطراتی هستند که شاید در نگاه اول به چشم یک کوهنورد نیایند و تصویر کوه دماوند که در ذهنشان است به اینجا نرسد، هر چند که آسیب های جبران ناپذیری را در میان مدت و دراز مدت بر منطقه وارد خواهند کرد اما آنچه در نگاه اول و در واقع در چشم یک رهگذر نمود پیدا می کند محیط طبیعی آلوده و نامناسب کمبود زیرساخت ها و بی سامان بودن ارائه خدمات اندکی است که در دماوند به عنوان تابلوی معرف وضعیت گردشگری مبتنی بر جاذبه‌های طبیعی ایران وجود دارد.

در عین حال نباید منکر زیرساخت‌های شد که با زحمت فراوان و به همت فدراسیون کوهنوردی و فعالان گمنام دیگر این ارز در کمپ پلور و جبهه جنوبی ایجاد شده است وحتی در این راه جان عده‌ای از هموطنان در سانحه سقوط بالگرد خدماتی که در هنگام ساخت این محل از دست رفته که خود ضایعه ای بزرگ و نشانگر تلاش‌های صورت گرفته است.


برای مشاهده ادامه مقاله ی کوه دماوند کلیک کنید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی